Wanneer staat de patient echt centraal?

Die vraag werd deze zomer gesteld tijdens een presentatie onder vakgenoten tijdens een bloedhete inspiratiesessie. Een interessante vraag! Binnen de zorg roepen we al jaren dat we de patiënt centraal moeten zetten. Of sterker nog, dat we de patiënt al centraal gezet hebben.

Featured image

Het wrange is dat als je zelf een keer onverhoopt patiënt bent je daar vaak vrij weinig van ervaart. Is de patiënt als ziekte centraal gesteld, of als consument of als klant…..? Als we de patiënt echt centraal willen stellen moeten we de patiënt als ‘mens’ centraal zetten. Met al zijn problemen, onhebbelijkheden, behoeftes, verwachtingen, angsten, emoties etc.

Patiënt centraal is de airco uitzetten

Het echte antwoord op de vraag kregen we in de ochtend voor voor het uitvoeren van een presentatie cadeau. We waren op bezoek bij een academisch ziekenhuis, in een van de gebouwen van ondersteunende diensten. Bij het binnen lopen viel me op dat het lekker koel was in het gebouw, terwijl het buiten meer dan 30 graden was. We installeerden ons in een comfortabele spreekkamer. De gastheer, facilitair directeur, kwam binnen. Ik merkte op ‘het is hier lekker koel’. Zijn antwoord gaf hij zonder blikken of blozen. ‘Ja, nog een half uur.’ Ik dacht eerst dat hij een grapje maakte. ‘Hoe bedoel je dat?’ ‘Over een half uur schakelen we de airco af. Met dit warme weer hebben we de koelcapaciteit nodig voor de patiënten, dus schakelen we straks dit gebouw af.’ Cool…. (of juist niet voor de medewerker). Een mooi voorbeeld van een duidelijke keuze maken voor patiënt belang!

Patiënt centraal is de computer weer opstarten

Een ander voorbeeld. Een patiënt had een botje in zijn hand gebroken en moest een plaatje hebben om in te tapen. Helaas was het vijf voor vijf toen hij bij het loket kwam die deze plaatjes maakt. De computer was al uit en de medewerker was aan het afsluiten. De man gaf toch zijn formulier af. ‘Ik zie dat u van ver komt, ik start de computer wel even op want anders moet u morgen weer terug komen.’ zonder mopperen ging de dame aan de slag en werd de patiënt geholpen.

Patiënt centraal is even de spreekkamer onthouden

In het Alexander Monro Ziekenhuis worden patiënten met borstkanker behandeld. Dit ziekenhuis heeft zich goed verdiept in de emoties van de patiënt. Ze hebben meer dan 100 patienten diepgaand geinterviewd en gevraagd naar hun emoties tijdens de behandeling. Het ziekenhuis ademt totaal geen ziekenhuis sfeer uit. Wachtkamers zijn er niet. Als mensen al een keer moeten wachten dan is dat in een aangename omgeving met open haard en lekkere koffie. De dokter stelt zich voor met zijn naam in plaats van met zijn functie. Alle spreekkamers zijn warm ingericht en genoemd naar sterke vrouwen (geen nummer dus!). Heb je in zo’n kamer slecht nieuws gehad dan wordt dat genoteerd en kom je er nooit meer terug.

Patiënt centraal, is gewoon

Bij het opschrijven van deze voorbeelden realiseren we ons dat het allemaal niet zo spectaculair is, niet zo moeilijk. Het is geen hogere wiskunde. Gewoon een kwestie van empathie en een beetje logisch nadenken…. Waarom doen we dat dan te weinig?

Wellicht omdat we veel van ons werk vanuit gewoonte doen. ‘Zo doen we het al jaren’. We doen het werk zoals we het gewoon zijn. En in dat woordje ‘gewoon’ zit de essentie. De patiënt centraal is werken vanuit het principe van hoe het voor de patiënt gewoon is. Hoe deze het graag wilt hebben. Niet vanuit de gewoonte van de organisatie of medewerker.

Als je patiënten echt centraal wilt stellen moet je je enorm in hen verdiepen en de wil hebben het anderen naar de zin te maken. Enerzijds omdat die ander dat verdient en het helpt bij weer gezond worden. Maar ook omdat dit de beste garantie geeft op een gezonde organisatie.

We gaan een poging wagen het begrip ‘de patiënt centraal’ opnieuw te definiëren. De patiënt centraal is echt ‘een beetje gewoon’ doen!

SYNDLE

Deze blog is eerder verschenen op www.johnhokkeling.wordpress.com

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s